Creëer de optimale omgeving

Creëer de optimale omgeving

 

In

Inmiddels werk ik 13 jaar als manueel therapeut en heb ik meer dan 35000 behandelingen uitgevoerd. Aardig wat, al zeg ik het zelf. Langzaam ben ik erachter gekomen dat leefstijl en de manier van denken bepalend zijn voor het herstel van lichamelijke klachten. Mensen met bijvoorbeeld een schouderblessure die weinig bewegen, slecht eten en veel negatieve gedachten hebben herstellen over het algemeen slechter dan de mensen die veel aan sport doen, gezond eten en een positieve mindset hebben. Terwijl mijn behandeling exact hetzelfde is. Fascinerend!

 

De regie over jouw gezondheid

 

Blijkbaar kun je zelf het natuurlijk herstellend vermogen van het lichaam dwarsbomen of ondersteunen. Om dit beter te begrijpen ben ik de studieboeken weer ingedoken. Ik ben veel gaan lezen en cursussen gaan volgen over de werking van het immuunsysteem, het brein en zenuwstelsel, voeding, evolutieleer en epigenetica.

Ik ben me steeds meer gaan realiseren dat we zelf de regie over onze gezondheid moeten nemen. Het menselijk lichaam reageert namelijk altijd op de prikkels waaraan het blootgesteld wordt. Je kunt het je lichaam dus ook niet kwalijk nemen dat het minder goed herstelt als je veel suikers en koolhydraten eet, slecht slaapt, veel tv kijkt en negatieve gedachten hebt. Dit is simpelweg het resultaat van de invloed van de omgeving op je lichaam. Je creëert een omgeving waarin je cellen niet goed kunnen doen wat ze moeten doen en dat gaat uiteindelijk problemen opleveren.

 

Voorbeeld

Je hebt al jaren een te druk leven je bent altijd aan het rennen en vliegen. Daarnaast heb je ook nog stress doordat je een deadline moet halen op je werk. Hierdoor ga piekeren en slaap je slechter. Je hebt het gevoel dat je geleefd wordt. Als je dit maar lang genoeg doet mag je van je lichaam ook niet verwachten dat het snel gaat herstellen van een blessure!

Je stress-as staat continu aan. Vanuit de hypofyse wordt de opdracht gegeven aan je bijnieren om de stress hormonen adrenaline en cortisol af te geven in de bloedbaan waardoor het lichaam in de ‘fight or flight’ modus komt. Deze hormonen worden door alle cellen in het lichaam waargenomen door speciale receptoren waardoor zij zich anders gaan gedragen. Er gaat minder energie naar het spijsverteringssysteem, het immuunsysteem en het brein. Alle energie gaat naar de spieren en het reactievermogen. Superhandig als je achterna gezeten wordt door een sabeltand tijger (acuut levensgevaar) maar wat minder handig bij die deadline op je werk. Als je immuunsysteem lang onderdrukt wordt kun je ook minder goed herstellen. Daarnaast slaap je slechter waardoor je minder groeihormonen aanmaakt. Groeihormonen spelen ook een belangrijke rol bij reparatie en herstel van je cellen.

Je creëert dus door externe prikkels (druk leven, deadline op je werk en slechte slaap) een verandering van de interne omgeving van je lichaam. Door de stress en het slaaptekort verandert de biochemische samenstelling van je bloed waardoor alle cellen zich anders gaan gedragen.

 

Uit onderzoek blijkt dan ook dat 5% van alle ziekten afkomstig zijn van onze genen (genetische afwijkingen) en 95% van alle ziekten afkomstig zijn van omgevingsfactoren. Juist onze omgeving is in de afgelopen 1000 jaar totaal veranderd. We hebben o.a. de landbouwrevolutie, industriële revolutie en digitale revolutie doorgemaakt. Dit betekent dat we anders zijn gaan eten, veel minder zijn gaan bewegen, meer stress hebben en er komen veel meer prikkels op ons af. Daarnaast hebben we te maken met steeds meer vervuiling van de aarde. De luchtkwaliteit gaat omlaag, de bodem raakt uitgeput en groenten en fruit bevatten lang niet meer de voedingsstoffen die ze 1000 jaar geleden hadden.

Het is dus de uitdaging om een omgeving voor onszelf te creëren waarin al onze 50 biljoen cellen goed kunnen functioneren.

Na jaren van research heb ik een uniek programma geschreven wat je daarbij kan helpen. In dit programma komen inspanningsfysiologie, immunologie, neuropsychologie, voedingsleer, epigenetica en evolutieleer samen tot een trainingsprogramma van 10 weken waarin je gaat leren en ervaren hoe jij de juiste omgeving voor je lichaam kunt creëren.

Pak de verantwoordelijkheid voor je gezondheid, ga weer terug naar de natuur en vermijd toxische omgevingen.

 

 

 

“Het zijn niet de sterksten van een soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het zijn degenen die zich het beste aanpassen aan veranderingen van de omgeving”

– Charles Darwin-

mindset

Deel dit blog!